Alkusanat ja aiemmin tapahtunutta.

Blogi autotallin rakentamisesta jatkuu täällä 16.10.2013 edellisen sivuston lopettamisen vuoksi.

Syyskuun 22. 2013

Päätin kirjoitella blogimuotoon tarinaa autotallin rakennusvaiheista omaksi päiväkirjaksi ja niiden seurattavaksi jotka jaksavat olla kiinnostuneita ja lukea projektin edistymisestä.

Alkuun lyhyt versio tapahtumista jotka ovat johtaneet siihen, missä ollaan tänä päivänä projektissa. Ostimme marraskuussa 2012 omakotitalon, jonka tontilla oli rakennusoikeutta ja tilaa sen verran jäljellä, että siihen voisi tehdä mukavankokoisen kahden auton tallin. Talon päädyssä toki on pieni “autotalli”, mutta kuten yleensä, sinne ei autoa mahdu kaikkien muiden tavaroiden sekaan. Taloudessa kun on kaksi autoa, moottoripyörä, lähitulevaisuudessa mopo, ruohonleikkuri, lumilinko ym., niin tuollainen talli jää äkkiä pieneksi. Rakennusprojekti polkaistiin käyntiin helmikuussa 2013 kartoittamalla vaihtoehtoja erilaisista tallipaketeista ja miettimällä pitkästä tavarasta rakentamista. Melko pian selvisi että oli vaikea löytää kohtuuhintaista suunnittelijaa joka olisi piirtänyt tallin. Päädyin sitten ottamaan runkopaketin Orimattilalaiselta yritykseltä, joka tekee mm. talleja asiakkaan haluamalla valmiusasteella. Mukana tulee sitten ne piirustuksetkin. Päätin tilata ainoastaan runkopaketin, jossa on tuulensuojalevy ja ulkoverhouksen tuuletusrimoitus kiinnitettynä. Mukana tulee kattoristikot ja aluskate. Kokoa tallille tulee lev. 7,5m, pit. 9m ja sisäkorkeutta 3m. Korkeutta olisi voinut olla enemmänkin, mutta katsoin että rakennuksesta olisi tullut aika hurjan näköinen. Eiköhän tuollakin saa auton tarvittaessa sen verran ylös, että alle mahtuu öljyjä vaihtamaan. 2013 pääsiäisen tienoilla tuli lupakuva ja pääsiäisen alusviikolla tehtiin maaperätutkimus, sekä vaaitettiin rakennuspaikka. Perustustavaksi tuli anturaperustus. Tässä vaiheessa oli myös pääsuunnittelija palkattu, jonka tehtäväksi tuli asemakuvan piirtäminen, sekä rakennuslupien hoitaminen. Projekti koki tässä kohti pienen suvantovaiheen, lupahakemus ja naapurien kuulemiset meni kaupungille kesäkuun alkupäivinä. Ennen kaupungin teknisen toimen lomia osoittautui, että lupa vaati täydennyksiä, eikä sitä saatu täydennettyä ennenkuin lomien jälkeen 2013 elokuun puolenvälin tienoilla. Lopulta erinäisten vaiheiden jälkeen lupa tuli 2013 syyskuun puolivälissä. Tänä aikana oltiin palkattu myös vastaava työnjohtaja. Kaikki tarvittavat rakennekuvat tulivat myös 2013 syyskuun alussa. Mietin jo että siirretään aloitus 2014 kevääseen, mutta keskustelu kaivurimiehen ja pohjien tekijän (sama mies) kanssa johti päätökseen, että aloitetaan kuitenkin vielä 2013 syksyllä. Tätä kirjoitettaessa näyttää myös siltä, että laitetaan se runkopakettikin talvea vasten pystyyn.

Kaupungilta on tilattu sijainnin merkintä ensi viikoksi (viikko 39), ja kun se on suoritettu, alkaa linjapukkien tekeminen. Tontin laidalle roskiskatoksen seinään on laitettu kyltti joka kertoo että projekti on vireillä ja siitä löytyy myös tarvittava tieto avainhenkilöistä. Huomenna vapaapäivänä olisi tarkoitus hakea linjapukkeja varten puutavaraa. Myös jotain tarvikkeita ja työkaluja täytyy hankkia. Täytyy myös selvitellä aloituskokouksen mahdollinen ajankohta, että päästään heti kaivamaan kun kaivurimies ja kone on maisemissa.

Muutama kuva rakennuspaikasta:

Tallin_paikka

Tallin paikka ajosuunnasta nähtynä.

Tallin_paikka1

Päärakennuksen terassilta nähtynä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

10 + = 13