Lattia

Jälleen ollaan hiukan jälkijunassa, mutta haitanneeko tuo.

Seuraavaksi oli lattian vuoro. Ensimmäiseksi piti kuitenkin kaivaa viemäriputki esille, unohtui nimittäin tehdä liitos tuuletusputkelle ja mahdolliselle vesipisteen viemärille. Onneksi muistui tässä vaiheessa…

Sokkelin kylkeen sisäpuolelle laitoin pystyyn Finnfoamit ympäri tallin ja sen jälkeen lattiaeristeet 100mm styroxia, eli EPS:ää. Raudoitusverkot päälle, korokkeilla verkot irti eristeestä ja lattialämmityskaapelit nippusiteillä verkkoon kiinni. Kaapelia tuli 3 x 54m, teho yhteensä 3600W. Vielä ennen valua hain peltisepänliikkeestä muutaman rullan peltiä jotka laitoin Finnfoamin kylkeen. Pellit sidoin kiinni yläreunasta sidontalangalla runkotolppiin ruuvattuihin ruuveihin. Näin pellit jäi tavallaan roikkumaan ja pusseja tuli vähemmän. Valu painoi pellit kiinni Finnfoamiin alareunasta, yläreuna tulee seinälevytyksen alle. Nosto-ovien kynnyksiin tuli kulmaraudat ja laudat muoteiksi. Muottilautojen läpi vedin harjateräkset tulevaa ajoluiskaa varten, jotka sidoin kynnysraudoitukseen kiinni. Öljynerotuskaivon ympärille taivuttelin muutaman ympyrän harjaterästä vahvikkeeksi. Tallin oikealle puolelle tuli hiukan vahvempi raudoitus mahdollista nosturia silmälläpitäen.

Muutama selventävä kuva:

kynnysraudoitus Kynnysraudoitus

raudoitusRaudoitus ja lattialämmityskaapeloinnit. Kuvassa näkyy myös pellit seinän alaosassa, sekä nosturinkohdan lisäraudoitus. Kaivon ympärille lisäsin vielä hiukan harjaterästä kuvan ottamisen jälkeen.

vahvistusVielä ajateltu nosturinpaikka.

Sitten olikin valun vuoro. Massan kanssa oli hiukan säätöä, betoniauto tuo 6,5 kuutiota, mutta laskettiin että se ei aivan riitä. Jollain konstilla saatiin kuitenkin puhuttua auton ottavan 7 kuutiota jonka laskettiin riittävän. Sitten Marraskuisena aamuna hiukan ennen seitsemää lasti kaarsi tontille.

massaletkuAuto pääsi niin lähelle, että massan sai otettua letkulla auton perästä. Itseasiassa massa meni niin niukoille että jos olisi käytetty puomia, se ei olisi riittänyt.

valun_alkuValu alkaa.

valu_puolivaliPuolivälissä. Tai hiukan ylikin, homma oli niin nopeaa ettei kameramies meinannut ehtiä mukaan.

valu_valmisValu valmis. Tässä vaiheessa sen annettiin kuivua joitakin tunteja. Massaan hierrettiin ML-Top sirote, joka kovetti pinnan.

laserKorko katsottiin laserilla. Kuvassa näkyy ylimääräiseksi jäänyt massa, plus hiukan mitä tuli auton perästä ja letkusta pesun jälkeen.

hiertoaSirotteen hiertämistä. Lattia hierrettiin useampaan kertaan läpi.

hierrettyValmis ja hyvä tuli. Massaa roiskui hiukan pelteihin, sitä yritettiin pyyhkiä, mutta oli aika lujassa. Täytyy katsoa onko asialle myöhemmin tehtävissä mitään.

hierretty_2Vielä toinen kuva valmiista lattiasta. Seuraavana päivänä levitin muovin lattian suojaksi.

Seuraava vaihe oli ovien ja ikkunoiden asennus. Jotka itseasiassa on jo asennettu, mutta kuvat uupuu vielä. Räpsäisen muutaman otoksen ja koitan päivitellä ne tänne lähiaikoina.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

80 − 70 =