Hitaasti, verkkaisesti…

Jaa, reilu puoli vuotta taas vierähtänyt. Aika todella kortilla, työt painaa, kotihommat ja autokin vaati huomiota osakseen, poika aloitti jalkapallon harrastamisen uudestaan ja ehkä vähän motivaatiokin on ollut välillä hukassa.

Auton huolto jäänyt vähän rempalleen, kun työtilat ei ole valmistuneet… Ensin piti saada ajopeliin leima, sitten pyöränlaakeri alkoi oireilla. Lopulta ilmeisesti vaihdelaatikon poskilaakeri pitää myös ääntä, jolloin tein päätöksen että aikaistan jo pitkään suunnitellun kesäauton hankintaa ja otan nykyisen auton pois liikenteestä kunnes ehdin laittaa sen kuntoon. Kesäautoksi tuli Mercedes Benz SLK, jolla pärjää talvellakin. Tarkoitus on kuitenkin tosiaan korjata Volvo ja ajella sillä käyttöautona vielä, vaikka siinä jo ikä ja kilometrit painaakin.

Mutta sitten asiaan. Huomasin että niistä viime päivityksessä puhumistani ikkunanpielistä ei ole kuvaa, mutta eiköhän niistäkin jossain vaiheessa joku otos tänne tule. Ne tuli siis valmiiksi, samoin kuin kaikki ovien pielet. Otin itselleni tavoitteeksi kesän ja syksyn aikana tehdä ulkopuoli valmiiksi. Siinä melkein onnistuinkin, sokkelin pinnoitus jäi kevääseen, samoin katolle täytyy vielä asentaa lumiesteet.

Asuntomessujen ajan oli hyvä tarjous puhallusvillasta, tein tilauksen ja villan puhaltaja tulikin melko nopeasti puhaltamaan eristeet välikatolle.

puhallusvilla

Kun ulkovuoraus oli valmis, lomareissut tehty ja vähän mökkeiltykin, aloitettiin muut ulkohommat kaapeli- ja vesiputkiojan kaivuulla. Työkaveri lainasi traktoriaan, jossa oli tähän tarkoitukseen sopiva laitteisto. Oja kaivettiin päärakennuksen sokkelin viereen, josta mentiin läpi. Sähkökeskus sijaitsee ulkoseinän vieressä, kaapeli viedään keskukselle päärakennuksen alapuolisessa tilassa.

kaapelioja

Kun kaapelioja oli saatu kaivettua ja peitettyä, siirryttiin kaivamaan viemärille ojaa. Tässä kohti oli selvitettävä missä mahtaa mennä mm. päärakennuksen syöttökaapeli. Joten otin yhteyttä Johtotietoon, jota kautta lopulta kaapelille järjestyi näyttö. Kaivamaan jouduttiin kaapelilinjan poikki, joten oli melkoisen tärkeä tieto tuo, missä kaapeli kulki. Laiteisto ei kuitenkaan kertonut sitä kuinka syvällä kaapeli on, joten siinä kohti mentiin suhteellisen varovasti. Kaupungilta piti tulla myös kartta päärakennuksen viemärilinjasta, johon siis tallin viemärilinja liitettiin. Lopulta sietä tuli yhteydenotto siinä vaiheessa kun homma oli jo valmis. No, se löytyi helposti itsekin päättelemällä, suora linja tarkastuskaivosta kadulla olevaan kaivoon, josta myös saatiin mitattua kuinka syvälle suurinpiirtein piti kaivaa. 2,5 metriä jouduttiin menemään alaspäin kunnes viemärilinja tuli vastaan. Vaikutti siltä, että siinä samassa syvyydessä on myös se sähkönsyöttökaapeli, se kun ei koskaan noista kaivetuista syvyyksistä löytynyt. Tallin viemäriä ei nimittäin noin syvälle viitsitty upottaa…

viemariliitos

Melkoinen homma näin amatööreille, mutta vaikka sade haittasi hommaa usean päivän ajan, lopulta saatiin tuokin oja ja kaivanto peitettyä.

Seuraavaksi oli suunnitelmissa ajoluiskan teko tallin eteen. Myös siitä jouduttiin hiukan kaivamaan, että saatiin routaeristeet luiskan alle. Yksi rivi eristettä siinä jo teitty oli ennestään laitettu, mutta lisää tarvittiin että luiska pysyy paikallaan. Tämän jälkeen luiskalle muotti ja raudoitus.

luiskan_muotti

Valulle tuli paksuutta hiukan kohdasta riippuen 100-200mm, luulisi tuon kestävän. Tein myös muotin uudelle roskakatokselle, se oli kätevä valaa tässä samalla.

Yhtenä syyskyisena aamuna saapui taas betoniauto tontille. Nyt jopa ymmärsin suojata tallin etuseinän, lattiavalussa se jäi tekemättä ja hiukan tuli roiskeita seinän alaosassa olevaan peltiin. Tosin kun kura laskettiin tuolla rännillä, se ei kyllä tainnut yhtään edes roiskua.

luiskan_valu

Eipä mennyt kauaa kun valu oli valmis ja tasoitettu. Onneksi otin tähän ammattimiehen, sen verran kätevästi ja nopeasti homma hoitui.

luiska_valettu

Valun piti kuivua muutama tunti, sen jälkeen se hierrettiin koneella ja pintaan lisättiin aine liukkauden estämiseksi.

luiskan_hierto

Ja hyvähän siitä tuli.

luiska_valmis1

Toinen kuva toisesta kulmasta.

luiska_valmis2

Seuraavaksi pihaan piti saada jotain täytettä. Pihaa piti hiukan nostaa toisen nosto-oven kohdalta ja pähkäilin pitkään kivituhkan ja sepelin välillä. Itseasiassa jo tilasinkin kivituhkan, mutta sitä ei koskaan ehditty tuojan toimesta toimittaa ja lopulta muistin vanhan koulukaverin peruskouluajoilta, jolla on maansiirtoliike. Soitin hänelle ja kolmen tunnin päästä oli tavara kipattuna pihassa. Päädyin kuitenkin sepeliin karkeudella 0-16, saa nähdä kuinka tuo ajan oloon toimii ja tuleeko hiekkaa paljon sisälle. Täytyy myöhemmin miettiä muita ratkaisuja sitten, jos tuo ei toimi.

Sepeli levitettynä, kuvasta näkee myös hyvin miltä tallin julkisivu näyttää.

hiekka

Vuokrasin maantiivistäjän ja lätkytin sepelin useampaan kertaan tiiviiksi. Ostin myös moottorinostimen, kun mietin millä saan tiivistäjän pois kärryn kyydistä. Ehkä tuolle on myöhemminkin vielä käyttöä.

tary

Piha lätkytettynä, talli myös menetti neitsyytensä, kun pääsin vaihtamaan pyöränlaakerin ja talvirenkaat sisätiloissa, eikä tarvinut heikkapihalla möyriä.tiivistetty

Taas pääsi sisähommiin. Jo aikaisin keväällä hankitut seinäeristeet odottaa edelleen asennusta. Sitä ennen piti nosto-ovien kiskot kiinnittää kunnolla, toisessa ovessa ei ole ollut kiskoja vielä ollenkaan ja toisenkin oven kiskot on tuettu vain väliaikaisesti. Kuten aiemmin kerroin, nosto-ovissa kävi pieni moka, ja nyt joudun tuomaan kattoa jollain tapaa hiukan alaspäin että saan kiskon kannakkeet, vetomoottorit ja ovien vetokiskot oikealle korkeudelle. Tätäkin tuli pähkäiltyä melko pitkään, mutta lopulta päädyin vain tekemään yksinkertaiset tukirakenteet kattoon. Moottorinostinkin tuli taas tarpeeseen, kun vähän viritteli. Jouduin nimittäin palauttamaan lainaamani levyhissin takaisin, sillähän tuo olisi tietty onnistunut.

nostin

Ja seuraava pähkäilyn aihe oli se, millä kiskojen kannatinraudat saa tarpeeksi tukevaksi. Kulmaraudoilla tuon olisi kyllä tehnyt, mutta hain pitkään sopivaa reikäkulmarautaa, jolla pääsen pienemmällä porailulla. Löytyi sitäkin lopulta, mutta tätä kirjoittaessa homma on vielä vaiheessa. Tukirakenteet on kuitenkin tehty, tässä vaiheessa ei ole kuvaa kuin toisen oven kohdalla, mutta eiköhän tuostakin idea selviä.

Kiskotuet

Tästä jatketaan, nyt tuntuu että taas on päässyt vähän vauhtiin. Taisi melkein pari kuukautta vierähtää etten ehtinyt edistää tallia ollenkaan. Joulu painaa päälle, täytyy pyhinä yrittää taas edistää projektia. Sähkömieskin on sovittu, saisi jo hankittu ryhmäkeskus paikkansa ja sitä myötä jo vähän sähköjä talliin. Ensin pitää kuitenkin seinät eristää, asentaa höyrynsulkumuovi ja keskuksen kohdalle ainakin muutama seinälevy ruuvailla paikalleen. Levytyshän tulee myös seiniin tuplana palosuojausen takia, joten ennakoitavissa on, että siihenkin palaa aikaa.

Mukavaa joulunodotusta kaikille teille, jotka ehkä olette jaksaneet tätä projektia jollain tasolla seurata!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

12 + = 17